Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Cultuur

Anti-rookcampagne zet rokende kinderen tegenover ‘wijze rokers’

Een still uit de anti-rookcampagne van Ogilvy Thailand. Foto YouTube

De meeste rokers weten dat sigaretten slecht voor ze zijn, maar toch blijven ze roken. Ze vergeten gemakshalve even de schadelijke gevolgen, maar raden de ongezonde bezigheid wel af bij beginnende rokers. En dat laatste is de kracht van een nieuwe anti-rookcampagne in Thailand.

Kent u het Indonesische jongetje Aldi Rizan nog? Die raakte verslaafd aan sigaretten toen hij achttien maanden oud was. Een plaatselijke attractie voor sommigen, maar vooral erg triest. We zien kinderen niet graag roken, want het is immers ongezond.

De Thaise afdeling van het reclamebureau Ogilvy bedacht daarom een nieuwe anti-rookcommercial. Hierin vragen kinderen om een vuurtje aan rokende volwassenen, die zichtbaar verbaasd de kinderen ontraden ooit te beginnen met de gewoonte. En dat is nu juist het punt van de campagne, kijk maar:
http://youtu.be/Sabd1SbyLgQ