Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

‘Bank draagt bij aan toename aantal faillissementen’

Tenzij banken zich anders opstellen, gaan er de komende tijd nog veel meer bedrijven failliet. “Maar banken willen niet helpen”, zegt curator Louis Deterink, in een interview met NRC Handelsblad.

Vorig jaar kende Nederland volgens het CBS een recordaantal van 7.400 faillissementen.
Vorig jaar kende Nederland volgens het CBS een recordaantal van 7.400 faillissementen. Foto ANP / Koen Suyk

Tenzij banken zich anders opstellen, gaan er de komende tijd nog veel meer bedrijven failliet. “Maar banken willen niet helpen”, zegt curator Louis Deterink, in een interview met NRC Handelsblad.

Deterink, die onder andere betrokken was bij de faillissementen van bedrijven als Daf en Fokker, stelt dat banken bedrijven de ruimte moeten geven om even niet af te lossen of minder rente te betalen. Daarmee zouden veel faillissementen kunnen worden voorkomen.

Vorig jaar kende Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek een recordaantal van 7.400 faillissementen. Maandag komt het CBS met nieuwe cijfers. Het einde is volgens Deterink niet in zicht:

“Bij bedrijven die zich drie jaar lang staande hebben kunnen houden met kunst- en vliegwerk zie je langzamerhand een einde komen aan de financiële weerbaarheid.”

Banken probeerden voorheen faillissement te vermijden

Voor de crisis probeerden banken in stilte een faillissement te vermijden; dat lukte volgens Deterink in 70 procent van de gevallen. Nu doen banken dat nauwelijks. Deterink wijt dat aan mismanagement bij de afdelingen bijzonder beheer bij banken die de probleemgevallen afhandelt.

Volgens Deterink zitten de problemen vooral in sectoren die zijn aangewezen op de binnenlandse markt. Met de bouw en vastgoed ging het al slecht. “Retail, de winkels, komen nu aan de beurt”. Ook in transport, logistiek en zakelijke dienstverlening zijn er steeds meer bedrijven die het moeilijk hebben.