29 maart 2024

Beste cultuurliefhebbers,
 

In de kunstwereld draait het vaak om miljoenen, zo werd deze week weer goed duidelijk. Het Singer Museum in Laren krijgt van Els Blokker, de weduwe van zakenman Jaap Blokker, een verzameling schilderijen die vele miljoenen waard is, plus geld om een nieuwe vleugel ervoor te bouwen.
 

In het Overijsselse Delden opent privéverzamelaar Geert Steinmeijer dit weekend alvast zijn eigen museum No Hero. Je kunt vanaf zondag kijken naar zijn Italiaanse oude meesters en hedendaagse Chinese kunst.

Dat de vele bezoekers die jaarlijks de Nederlandse musea bezoeken ook sluipenderwijs schade berokkenen, blijkt uit een rapport van de Raad voor Cultuur. Het succes van de vele blockbusters heeft een keerzijde: veel geld gaat naar de tentoonstellingen, minder naar onderzoek en beheer van de collecties. 
 

In deze nieuwsbrief lees je wat de NRC Cultuurredactie deze week nog meer opviel.

Sandra
Smallenburg
 
 

Kijken: Francis Alÿs

Terechte erkenning was er deze week voor de geweldige kunstenaar Francis Alÿs. Hij won de EYE Art & Film Prize. Ik belde naar zijn studio in Mexico-Stad en sprak met hem over zijn fascinatie voor kinderspelletjes. Al zijn films zijn te bekijken op francisalys.com. Een tentoonstelling met eerdere winnaars van de EYE Prize is nog tot en met 27 mei te zien in EYE, Amsterdam. Lees ook wat collega Dana Linssen daarover schreef.

 

Luisteren: Teodor Currentzis

Moet de klassieke muziek gered worden? De Griekse dirigent Teodor Currentzis vindt van wel. Met zijn Russische orkest presenteerde Currentzis deze week in Amsterdam en Utrecht een zeer eigen, energieke visie op Mozart en Beethoven. Muziekredacteur Mischa Spel was ontroerd én ze miste wat. Tip: vanaf 7 mei leidt Currentzis zijn orkest bij De Nationale Opera in acht uitvoeringen van Mozarts La Clemenza di Tito. Er zijn nog kaarten, te reserveren via operaballet.nl

 
 

Lezen: 'Burn-out dagboek'

Striptekenaar Maaike Hartjes belandde eind 2014 in een burn-out. Tijdens haar herstel hield ze een openhartig dagboek bij, in haar kenmerkende collage-achtige stijl. Recensent Stefan Nieuwenhuis was onder de indruk: "De lezer wordt deelgenoot van de tijd die verglijdt en de onmacht iets aan de situatie te kunnen veranderen.”

 

Zien: Oedipus

Hét Britse regietalent Robert Icke tilt Oedipus van Sophocles naar onze tijd: de titelheld is nu een presidentskandidaat van het type Macron/Obama. Toneelredacteur Ron Rijghard ging kijken bij de repetities en zag het intense spel van Marieke Heebink en Hans Kesting. Recensent Kester Freriks noemde de voorstelling deze week "indrukwekkend” en gaf vier ballen. Je kunt nog gaan kijken tot en met 18 mei.
 

 
 
 
Laatste kans
 

Alleen nog de komende dagen te zien: de historische foto’s van de Deen Jacob Riis (1849-1914), die in 1870 als jonge immigrant in New York arriveerde. Hij was platzak en zat zonder werk, tot hij een baan kreeg bij de Evening Sun en de slechte woonomstandigheden in de Lower East Side begon te documenteren. De schrijnende zwart-witfoto’s zijn nog tot en met zaterdag te zien in Foam, Amsterdam.

 
 
Gaan of niet gaan?
 

De verwachtingen waren hooggespannen voor Leuker kunnen we het niet maken van cabaretiers Jan Beuving en Patrick Nederkoorn over de Belastingdienst. Dick Zijp sprak met het duo, dat in de voorstelling lijnrecht tegenover elkaar staat. Maar Henk van Gelder was genadeloos in zijn recensie en noemde die rolverdeling "gekunsteld”. Oordeel zelf: tot en met 26 april treedt het duo nog op. 

Citaat van de week

"Sloophout is inmiddels een vormtaal geworden waar het op de meubelboulevard mee vol staat. De nieuwe generatie ontwerpers moet met een andere esthetiek komen.” 
 

Renny Ramakers, oprichtster van Droog, naar aanleiding van de tentoonstelling Do it like Droog. 25 jaar Droog Design, tot en met 21 mei in Museum Kranenburgh, Bergen.