Luchtvaartmaatschappij KLM heeft noodgedwongen 90% van zijn vloot aan de grond staan vanwege de coronacrisis.

Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Lees meer

Uit ons onderzoek blijkt dat de luchtvaart ondersteund wordt met talloze subsidiestromen vanuit gemeenten, provincies, ministeries en de Europese Unie. 'Mainport' Schiphol krijgt talloze fiscale en economische voordeeltjes, waar vooral buitenlandse passagiers van profiteren. De economische meerwaarde hiervan lijkt beperkt.

Ondertussen explodeert de vraag naar vliegreizen, omdat vliegtickets door al die voordeeltjes aan de luchtvaartindustrie spotgoedkoop zijn. Dit heeft gevolgen voor het klimaat: terwijl andere sectoren minder CO2 gaan uitstoten, stijgt de CO2-uitstoot in de luchtvaart. En natuurlijk stijgt ook de uitstoot van fijnstof en zitten omwonenden in de herrie.

51 artikelen

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft noodgedwongen 90% van zijn vloot aan de grond staan vanwege de coronacrisis. © Harold Versteeg / Hollandse Hoogte

Goed nieuws: KLM en Schiphol creëren veel minder banen dan gedacht