Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Verkeer en infrastructuur

Schultz: geld ProRail wordt wel besteed waarvoor het bedoeld is

Den Haag, 24-11-2010. Drs. Melanie H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, minister van Infrastructuur en Milieu. Foto Leo van Velzen NrcHb.
Den Haag, 24-11-2010. Drs. Melanie H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, minister van Infrastructuur en Milieu. Foto Leo van Velzen NrcHb. Minister Schultz van Haegen liet al eerder weten dat zij de conclusies van de Rekenkamer betwistte en kondigde direct een intern onderzoek aan. Foto NRC / Leo van Velzen

Het geld dat ProRail van het ministerie van Infrastructuur krijgt wordt wel degelijk besteed waarvoor het is bedoeld. Dat blijkt uit intern onderzoek van het departement, schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Aanleiding voor het onderzoek was een kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer, waaruit bleek dat de Tweede Kamer onduidelijk en onvolledig wordt geïnformeerd over de besteding van de spoorbudgetten bij ProRail. Schultz zou geen grip hebben op ProRail. Ze laat alle strategische beslissingen over aan het bedrijf, weet niet hoeveel van het onderhoudsbudget op de plank blijft liggen, en heeft nauwelijks ambtenaren in dienst om controle uit te oefenen, zo luidden de conclusies.

Zo bleef 1,1 miljard euro dat was bedoeld voor beheer, onderhoud en aanleg van het spoor de afgelopen jaren op de plank liggen. De Kamer reageerde kritisch op het rapport - gedoogpartner PVV eiste dat de geldkraan zou worden dichtgedraaid. ProRail is volledig eigendom van de staat.

Schultz liet in een reactie al weten dat zij de conclusies van de Rekenkamer betwistte en kondigde een intern onderzoek aan. Daaruit blijkt dat bedrag dat niet is uitgegeven geen 1,1 miljard euro maar 364 miljoen euro bedraagt. Dat de Rekenkamer op een hoger bedrag uitkwam, wijt de bewindsvrouw aan ‘dubbelingen’.

“Ik zie het onderzoek van de onafhankelijke departementale auditdienst als ondersteuning van mijn berekeningswijze van de hoogte van de onderbesteding”, schrijft Schultz. “Deze gelden blijven natuurlijk beschikbaar voor het spoorprogramma.”

Ook zit er geen licht tussen de bedragen die ProRail krijgt en de besteding ervan, vervolgt de bewindsvrouw. Dat betekent ‘dat er geen geld ‘zoek’ is, dat de spoorbudgetten besteed worden waarvoor ze zijn bedoeld (spoorwegen) en dat de administraties van mijn ministerie en ProRail volledig op elkaar aansluiten”.

Rekenkamer onderzoekt nieuwe cijfers

De Algemene Rekenkamer laat in een reactie weten een ‘review’ uit te voeren naar de nieuwe cijfers over de onderbesteding. Die is naar verwachting klaar in november.

De minister heeft de Kamer al eerder toegezegd dat de informatievoorziening over de spoorbudgetten wordt verbeterd. De Tweede Kamer is bezig met een onderzoek naar de spoorbudgetten en wil dit in januari afronden.